John Williams

21.08.2022

John Williams

(*8.2.1932), New York

John Towner Williams je americký hudební skladatel, který proslul jako autor filmové hudby. Složil hudbu k více než stovce filmů, získal celou řadu ocenění. Do roku 2006 byl 45 krát nominován na Oscara a pětkrát ho získal. Skládá filmovou hudbu především pro dobrodružné a fantastické filmy.

Narodil se matce Esther a jazzovému bubeníkovi Johnovi. Od sedmi let se učil hrát na klavír, trombón, trumpetu a klarinet. V roce 1948 se celá rodina přestěhovala do Los Angeles, protože zde jeho otec dostal práci v orchestru filmového studia. Po dokončení střední školy v roce 1950, kde hrál, aranžoval a skládal pro školní kapelu, začal John navštěvovat Kalifornskou univerzitu v Los Angeles. Zde studoval kompozici a hru na piano. Svoji první vážnou skladbu, klavírní sonátu, složil jako devatenáctiletý student.

V roce 1952 byl odveden k letectvu Spojených států, kde dirigoval a aranžoval hudbu pro armádní kapelu. Po propuštění ze služby strávil rok v Julliard School of Music, kde studoval hru na klavír. Během studia pracoval jako jazzový pianista v různých nočních klubech. Později hrál pro skladatele Alfreda Newmana u Twentieth Century-Fox. Jakmile byl u něj studiovými skladateli rozpoznán jeho talent pro orchestraci, začal pracovat s takovými mistry filmové hudby, jakými byli například Bernard Herrmann.

Koncem 50. let 20. století byl Williams zaměstnán v televizi. Velkého úspěchu dosáhl s hudbu k televizním filmům Heidi a Jana Eyrová, za které obdržel dvě ceny Emmy za vynikající výkon v hudební kompozici.

Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let začala Williamsova kariéra v Hollywoodu. Jeho prvním filmem, ke kterému napsal hudbu, byl Daddy-O. Mezi další známé filmy v tomto období můžeme zařadit komedii Jak ukrást Venuši.

Konec šedesátých let znamenal pro Williamse zásadní zlom v jeho tvorbě, který se promítl do jeho dalšího života. Šlo o spolupráci s režisérem Markem Rydellem na filmu Pobertové se Stevem McQueenem v hlavní roli. Z této spolupráce vzešly později další filmy jako Malí kovbojové nebo Řeka. Hudba k Pobertům inspirovala Stevena Spielberga, aby najal Johna Williamse ke svému prvnímu celovečernímu filmu The Sugarland Express.

Dalším filmem který vznikl ze spolupráce Rydel a Williams byl western Malí kovbojové s Johnem Waynem. Hudba je ovlivněna rytmickým stylem Aarona Coplanda, jenž tak vytvořil model pro většinu hollywoodský westernů.

Přestože Williamsova hudba vycházela z Coplanda, je zde už patrný jeho vlastní styl, který se v této době začíná naplno rozvíjet. Za hudbu k filmové adaptaci Šumař na střeše získává Williams svého prvního Oskara. Následně přišel jeho první katastrofický film Dobrodružství Poseidonu s Genem Hackmanem v hlavní roli. K tomuto filmu složil hudbu, která skvěle vyjadřovala děs a klaustrofobické pocity hlavních hrdinů, snažících se uniknout z potopené lodi a zachránit si tak holé životy.

Polovina sedmdesátých let byla ve znamení dvou katastrofických filmů. Zemětřesení a Skleněné peklo. Williams použil v obou filmech vysoce kvalitní dramatickou hudbu. Ve filmu Zemětřesení používá hudbu tak, aby efektně doplňovala scény plné hluku padajících budov a paniky obyvatel ve městě a tvořila protiváhu ostatním zvukům snímku. Ke každé hlavní postavě vytváří skladatel vlastní motiv.

V následujících letech složil Williams hudbu k thrilleru Čelisti, za který získává druhého Oskara.

Rok 1977 se díky Williamsovi stal pravděpodobně nejúspěšnějším v celé historii filmové hudby. Svými kompozicemi k Hvězdným válkám George Lucase a Blízkým setkáním třetího druhu Stevena Spielberga odstartoval novou éru ve skládání filmové hudby. Soundtrack s hudbou z Hvězdných válek měl na tehdejší dobu nebývalou délku 75 minut a prodalo se ho přes čtyři milióny kopií. Stal se tak nejprodávanějším čistě orchestrálním soundtrackem. Nikdy předtím nebyl vytvořen soundtrack, který by měl takový obrovský úspěch. Hvězdné války přinesly Williamsovi dalšího Oskara a hudba byla označena za nejlepší filmovou hudbu roku. Hudba ze Star Wars slavila velké úspěchy i v koncertní úpravě. První koncert se konal v Hollywood Bowl roku 1977.

Po Hvězdných válkách a Blízkých setkáních třetího druhu se objevují na scéně další filmy jako Čelisti 2 a sci-fi Superman. K filmu Čelisti 2 Williams opět použil světoznámý žraločí motiv. Hudba byla skladatelem zaranžována a seřazena pro maximální hudební kontrast a účinek. Pro film Superman stvořil ústřední motiv s fanfárami, které se okamžitě proslavily.

John Williams dosáhl velké popularity a vlivu v Hollywoodu. Jeho tvorba je považována za reprezentativní vážnou moderní americkou kompozici. Jeho úspěchy zapříčinily nebývalý zájem o orchestrální filmovou hudbu a její skládání se stalo módním hitem.

Další období Williamsovy tvorby je ve znamení pokračování Hvězdných válek: hudba k filmům Impérium vrací úder a Návrat Jediho se stala stejně populární jako ta z první části série. Williams získal za Impérium vrací úder dvě ceny Grammy: za nejlepší instrumentální kompozici a nejlepší album originální hudby napsané pro film. V obou filmech Williams opět použil známé motivy: hlavní motiv a motivy Luka Skywalkera, princezny Lei, Bena Kenobiho (motiv Sily) a robotů C-3PO a R2-D2. Pro Impérium vrací úder nově složil císařský pochod (motiv Darth Vadera), který se okamžitě proslavil a získal si obdiv všech Johnových fanoušků; dále nádherný motiv Yody, učitele řádu Jedi; a motiv Hana Sola a princezny Lei. Pro Návrat Jediho napsal motivů hned několik, především je to veselý motiv Ewoků, malých chlupatých obyvatel měsíce Endor; romantická skladba Luke a Leia, která skvěle vyjadřuje složitý vztah mezi oběma postavami; a motiv Jabby the Hutta, vesmírného zločince, který v předchozím filmu uvěznil Hana Sola. Asi nejpůsobivější je však motiv císaře, úzkostná skladba, kterou zpívá mužský sbor. Tento motiv perfektně vyjadřuje krutost císaře a temné strany Síly, kterou představuje.

Mezitím dělal Williams hudbu k dalším filmům: Dobyvatelé ztracené archy, E.T. Mimozemšťan.

Hudba k filmu Dobyvatelé ztracené archy režiséra Stevena Spielberga a producenta George Lucase se stala ihned po premiéře hitem. Williams na známém motivu pracoval několik dní, přepracovával téma, snažil se zpracovat noty na prvotřídní úroveň. Jeho práce nebyla zbytečná. Hudba získala cenu Grammy za nejlepší album originální hudby napsané pro film a nominaci na Oskara. Nebýt Vangelisovy syntezátorové hudby z filmu Chariots of Fire, určitě by Oskara za Dobyvatele ztracené archy dostal. Další skvělou skladbou je motiv archy, který vyvolává na jedné straně velkou úctu a na straně druhé strach z Božího hněvu. Hudba byla jakýmsi průvodcem hlavního hrdiny. Přesné rytmy mu jakoby řekly, kdy má běžet, smyčcové nástroje, kdy má uhnout, a její četné další motivy, kdy políbit hrdinku nebo udeřit nepřítele.

Po úspěchu Dobyvatelů ztracené archy přišel další slavný film Stevena Spielberga E.T. Mimozemšťan, ke kterému Williams složil nádhernou hudbu, možná nejdojemnější, jaká do té doby byla pro film napsána. Získal za ni celkem šest cen. "Johnova hudba k filmu E.T. je odlišná od té předešlé. Je uklidňující a laskavá. Je postrašená, plná napětí a ve vyvrcholení je naprosto působivá. Pro mě to je Johnova nejlepší práce pro film. John Williams je 'E.T.'." Zajímavým faktem je, že hudbu k posledním patnácti minutám filmu složil Williams jako první. Nešlo ji však potom dobře spojit s filmem, jak ho Spielberg natočil. Hudba se ale režisérovi natolik líbila, že se raději rozhodl film znovu sestříhat tak, aby přesně odpovídal hudbě, než aby nutil Williamse kompozici měnit.

V druhé polovině osmdesátých let přichází na scénu další filmy: pro Indianu Jonese a chrám zkázy Williams složil děsivou píseň "Chrám zkázy," která zazní ve scénách rituálních lidských obětí bohyni Kálí. Autorovi se podařilo skvěle zakomponoval do svého soundtracku prvky indické hudby. Dalším filmem byly Čarodějky z Eastwicku a Indiana Jones a poslední křížová výprava, pro který Williams složil řadu nových motivů, jako "Scherzo pro motocykl a orchestr" nebo motiv Grálu.

Rok 1990 a film Sám doma. Pak nadále začátkem devadesátých let následoval film Stevena Spielberga Hook (r.1991), o Peteru Panovi, který vyrostl, s Robinem Williamsem v roli Petera Pana, Dustinem Hoffmannem v roli kapitána Hooka a Julií Robertsovou v roli víly Tink. Williams a Spilberg chtěli vytvořit filmovou fantazii za přispění žánrů hudebního divadla, opery a muzikálu. Williams vytvořil hudbu plnou kouzel, jemnosti a jednoduché krásy.

Polovina devadesátých let je ve znamení dvou velkofilmů Stevena Spielberga, Jurský park (r.1993) a Schindlerův seznam (r.1993). Motiv z Jurského parku se okamžitě proslavila a soundtrack k Schindlerově seznamu, na kterém hraje světoznámý houslista Itzhak Perlman s Bostonským symfonickým orchestrem pod taktovkou Johna Williamse, se stal jedním z nejžádanějších soundtracků vůbec a získal si obdiv mnohých umělců ze světa vážné hudby. Williams složil hudbu s určitou důstojností a soucitem.

Dalším filmem, na kterém zanechal Williams svou hudební stopu, je Sedm let v Tibetu (r.1997) s Bradem Pittem v hlavní roli. Williams zde použil jako sólový nástroj violoncello. Politické drama Amistad Stevena Spielberga pojednává o soudním procesu se skupinou zotročených Afričanů, kteří se vzbouřili na španělské otrokářské lodi "La Amistad," "Přátelství," a zabili své trýznitele. Williamsova hudba velice přesvědčivě podbarvuje celý příběh. Hudba při scénách s Afričany je silně inspirována rytmy afrických kmenů a je bohatá na perkuse. A jak postupně mizí jazyková bariéra mezi Afričany a Američany, začíná se africká hudba prolínat se západní. I pro tento film složil Williams několik motivů.

Jelikož by jsme mohli psát dál a dál, zkrátíme to jen na výjimečné filmy:

1998 - Zachraňte vojína Ryana

1999 - Star Wars Skrytá hrozba a další pokračování Star Wars

2000 - Patriot

2001 - Harry Potter a další jeho pokračování

2001 - A.I. Umělá inteligence2002 - Minurity Report, Chyť mě, když to dokážeš

2004 - Terminál

2005 - Válka světů, Mnichov

2008 - Indiana Jones

2011 - Válečný kůň

2012 - Lincoln

2013 - Zlodějka knih

2017 - Akta Pentagon: Skrytá válka

2023 - Indiana Jones 5 (pravděpodobně poslední mistrovo dílo)

Příspěvek o Johnu Williamsovi nejde psát krátký jak vidíte. Je to velmi pracovitý filmový skladatel, který letos oslavil 90. narozeniny a přejeme mu, aby tu s námi byl hodně dlouho a mohl dál nás oslňovat svou skvělou filmovou hudbou. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky